Alba

Aktuálně komentovaná alba na Rajčeti.

iva-63
Další album focené z nouze rezervním foťákem - a tady mi to zvlášť hodně vadilo.

Tiské stěny v CHKO Labské pískovce jsou součástí rozsáhlé pískovcové tabule, která vznikla asi před 90 milióny let v křídovém období druhohor. Poté co ustoupilo moře, které se tu v té době rozkládalo, zde zůstaly vrstvy usazených zpevněných pískovců. V třetihorách došlo k tektonickému vyzdvižení těchto sedimentů a ve čtvrtohorách k postupnému zvětrávání a erozi. To způsobilo vznik bohatě členěné krajiny, mimo jiné se svislými stěnami různých tvarů.
Pískovcový masiv Tiských stěn, dosahující nadmořské výšky okolo 600 m n.m., spadá k jihu téměř jednolitou svislou hradbou, na severní straně byl erozivními denudačními procesy rozrušen do četných sloupů, věží, stěn, roklí, soutěsek, převisů, jeskyň, náměstí a skalních hřibů. Tiské stěny jsou dnes chráněny v kategorii přírodní památka, vede jimi naučná stezka, a což je pro ČR dost nezvyklé, platí se do nich vstupné (dospělí 30 Kč). Ovšem chápu, je návštěvníků je tolik, že udržování stezky a ochrana těchto jedinečných přírodních útvarů stojí nějaké peníze. Naučná stezka má 2 části - Velké a Malé Tiské stěny. Nadměrný počet návštěvníků bohužel vyvolává nadměrnou erozi a urychluje postupný rozpad těchto nádherných skal, které myslím u nás nemají obdoby.

Více o poškozování Tiských stěn vysokou návštěvností viz např. http://www.casopis.ochranaprirody.cz/zamereno-na-verejnost/eroze-vyvolana-nadmernou-navstevnosti-piskovcovych-skalnich-mest-pp-tiske-steny/ nebo

„Větší škody než horolezci nebo organizovaná turistika dělají rodiče s malými dětmi. Nechodí po vymezených cestách, lezou po skalách, rodiče je různě vysazují nebo je fotí, jak vykukují ze skalních děr ... Návštěvníci obohacují jinak poměrně chudé sedimenty o živiny, například na podrážkách bot, ze zbytků jídla nebo drobného odpadu ..."
O to smutněji působí, když jakýsi průvodce "S dětmi v báglu" doporučuje, abyste si nezapomněli přibalit lopatičku a vzít si svačinu s sebou a na fotkách vyloženě navádí k tomu, kam všude lze děti na skály posadit ... (webový odkaz na tohle neuvádím, kdo chce, ten si najde)

Délka obou okruhů dohromady, včetně cesty od autobusu a zpět je asi 5 km, ale je to tu tolik zajímavé, že to čas opravdu zabere. Skály Tiských stěn jsou očíslovány a zřejmě k nim existuje plánek s názvy skalních útvarů - ten nám ale při zaplacení vstupného nikdo nenabídl a my jsme o něm nevěděly. Jakási náhrada viz zde: http://www.tisa.cz/tiske-steny/ds-8245

Mapa: https://mapy.cz/s/fasozetoke
  • 27.8.2019
zpic
  • letos v srpnu
iva-63
Sloup v Čechách - Sloupské skalní vyhlídky - Modlivý důl - rozhledna Na Stráži - Sloup v Čechách (9 km)

Výlet krátký na počet kilometrů, ale v hrozném horku s tím převýšením a výstupy do skal docela náročný. Kvalita fotek je bohužel poznamenaná tím, že mi den předtím "odešel" foťák a musela jsem fotit takovým rezervním.

Z podloží čedičového vrcholu vrchu Slavíček vybíhá u Sloupu v Čechách k západu plochý pískovcový hřbet, jehož severní okraj je rozčleněn do několika krátkých roklí a skalnatých hřbítků. Strmé zalesněné svahy jsou lemované skalami, v nichž je řada nejrůznějších dutin, převisů, skalních oken a jeskyní. Vyhlídky ze skal postupně zarůstají a výhledy z nich jsou jen omezené. Modlivý důl se skalní kaplí vytesanou do pískovce je skalnaté údolí, hluboce zaříznuté do pískovcových skal pod Slavíčkem a Tisovým vrchem na severovýchodním okraji Svojkova.

Mapa: https://mapy.cz/s/jatabesuro

Podobné album z roku 2016 viz Modlivý důl a skalní hrady Svojkov a Sloup v Čechách
  • 25.8.2019
slavikbezruze
  • 28.4.2018
iva-63
Mařenice - Kalvárie - skalní reliéfy - Kunratické rybníky - skalní kaple u Kunratic - Dutý kámen - Drnovec (9,5 km)

Další nepříliš dlouhý výlet ve vedru a s náhradním foťákem. V Mařenicích jsme už byly dříve, ale poutní kaple na Kalvárii byla pro nás nová. Dále vedla naše cesta kolem zajímavých skalních reliéfů vytesaných do pískovcových skal (Útěk do Egypta a Kamenný oltář) ke Kunratickým rybníkům. Říčka Svitavka u Kunratic právě procházela "revitalizací", což působilo naprosto hrozně.
Dutý kámen je pozoruhodný především sloupkovým rozpadem pískovce. Tento mimořádný geologický jev způsobila vyvřelá hornina, která sice nepronikla až k povrchu, ale horké plyny a páry, které průnik doprovázely, stoupaly po puklinách vzhůru a zahřály okolní pískovec na vysokou teplotu. Ta sice nestačila k roztavení horniny, ale způsobila její zpevnění prokřemeněním. Při následném chladnutí došlo spolu se zmenšováním objemu horniny ke vzniku kontrakčních trhlin a k rozpukání pískovce na tenké svislé desky. Sloupcová odlučnost pískovce je nejlépe vyvinutá na 2,5 m vysokém skalním suku.

Mapa: https://mapy.cz/s/becojonoho
  • 26.8.2019
blarza
Při minulém vandru při přechodu hřebenovky z Ostrého na Svaroh jsem koukala na východ slunce. Vycházelo za Můstkem. Tak jsem si řekla, že tam povedou mé další kroky. Nikdy jsem souvisle přes ten hřeben nešla. Začala jsem v Zelené Lhotě a přešla přes Prenet a Můstek až na Pancíř, kde jsem přespala.
Další den jsem přejela autobusem do Prášil a pokusila se zdolat Poledník neznačenou cestou, kterou jsem ještě nešla. Povedlo se mi to tak napůl. Dolů jsem sestoupila také neznačenou cestou, z které byly místy krásné výhledy a místy to byla dost velká divočina, která končila u Prášilského jezera.

Cíl byl na tábořišti Zahrádky, kde jsem ještě strávila pár krásných letních dní.
pepikhipik
  • 31.7.2019
foticz
Procházka údolím Bílé Opavy mezi Karlovou Studánkou a Barborkou za převážně nevlídného počasí.
#vodopád, #příroda
Kategorie: příroda
  • léto
blarza
Kvůli velkému horku jsem nevandrovala celé 2 měsíce a dostavil se absťák. Jenže v tom vedru se nedá stejně ani spát a tak jsem zkrátka ve 3 ráno vyskočila z postele, naházela věci do batohu a ráno už uháněla cyklobusem k Lipnu. Z Horní Plané přes Smrčinu a Hraničník. Pak přes holý vrchol Plechého, Trojmezí až na Třístoličník a to bylo doslova horké peklo s přilepeným jazykem k patru, ale stejně to bylo krásné. Konec vandru byl v Českých Žlebech.
  • srpen 2018
kesyl-foto
Snímky tohoto alba byly pořízeny na trase Kunovice, Podolí, Vlčnov, Dolní Němčí, Hluk a Ostrožská Lhota.
  • 6.8.2019
hajenas
Procházka okolo Pastevního vrchu s Hankou, Pepou a Saulem
  • léto
chilici
  • tento týden
tenjemuj
Nastupující babí léto nám nabídlo výlet do Krkonoš. Zajeli jsme do Horní Rokytnice autem a odtud autobusem přejeli do Harrachova. Dlouho jsme se nebyli podívat na Mumlavský vodopád a tak skousneme davy lidí, putující tímto místem a zastavíme se zde. Pak stoupáme Mumlavským dolem až ke Čtyrem pánům a posléze na Vrbatovo návrší. Krkonošské výhledy jsou pěkné, ale do vnitrozemí je kouřmo. Vychutnáme si tu krásu do sytosti a vyrazíme přes Harrachovy kameny a kolem Kotle na Dvoračky. Zde plánujeme občerstvení. Dokonce i místo k sezení jsme našli, ale v praskající restauraci se dlouho nedočkáme objednávky a tak odcházíme. Musím říct, že se mi to zde už stalo podruhé. Mám dojem, že výčep venku, který obsloužil hlavně ty žížnivé, a který zde nyní není, se podepisuje na celkové obslužnosti hostů. Po žluté TZ následně kolem vleků a sjezdovek z Lysé hory sestoupíme dolů do Horní Rokytnice k autu
Kategorie: cestováníkrajina
  • včera
vont
Vysoké Tatry jsem kdysi po mnoho let navštěvoval několikrát do roka. S celou rodinou, jejími jednotlivými členy, s různými parťáky i sám. Později jsem objevoval krásy jiných slovenských pohoří (Nízké, Polské a Západní Tatry, Roháče, obě Fatry) a Vysoké Tatry zůstávaly stranou. Svůj pátý výstup na Koprovský štít jsem si tak naplánoval až po letech
  • leden 2008 až září 2019
  • 119119
psnehota
Svátky města Olomouce zpestřila v Bezručových sadech sobotní ukázka historické bitvy císařských vojsk snažících se dobýt zpět ztracenou Olomouc.
  • 30.6.2012
  • 2 366 zobrazení
chilici
A pak že pátek 13.nosí smůlu - houby smůlu,štěstí!!!Stehnatku jsem viděla poprvé v životě.Stehnatek je několik druhů,ale zrovna tahle je zapsaná jako EN - ohrožený druh.

Ale zpět ke stehnatce.Je to blanokřídlý hmyz,patřící do nadčeleďi Chalcidoidea - CHALCIDKY. První článek zadních nohou je zvětšený. Zadní stehna jsou neobyčejně tlustá. Také jsou zespodu ozubená. U samiček je nenápadné a krátké kladélko.Vajíčka kladou do larev,které žijí a kuklí se v tělech jiného hmyzu,jsou to tedy paraziti a parazitoidi. Larvy mají bílou barvu, struskovitý tvar a drobné hlavy.
  • v pátek
blarza
Využila jsem pobytu na tábořišti Zahrádky a udělala si pár výletů po okolí .
  • letos v červnu
brondo
  • včera
iva-63
Jedlová žst. - Stožecké sedlo - rozcestí U Jána - Sirný pramen - Milštejn - Trávník - Cvikov (18 km)

U Sirného pramene jsme byly už při našem prvním pobytu v Lužických horách před 3 lety a bylo to jedno z míst, kam jsem chtěla stůj co stůj znova. Stojí to opravdu za to. Lidé si dlouho mysleli, že rezavé chuchvalce ve vodě jsou tvořené sírou, ve skutečnosti však jsou příčinou zvláštního jevu vláknité bakterie Leptothrix ochracea, které získávají energii pro svůj život oxidací ve vodě rozpuštěného dvojmocného železa na železo trojmocné, které se sráží v jejich gelovém obalu ve formě rezavě zbarveného hydroxidu železitého.
Zatímco minule jsme od Sirného pramene pokračovaly na nejvyšší vrchol Lužických hor, Luž (viz odkaz níže), tentokrát jsme zvolily mírnější cestu do míst, kde jsme ještě nikdy nebyly - a skalní brána u Milštejna nás naprosto ohromila.